26 Nisan 2015 Pazar

ÇİN NOTLARI #7 – NELERİ ÖZLÜYOR İNSAN?

2015 Jeotermal Kongresi için bir haftalığına Melburn’da idim.  Luoyang’a 25 Nisan Cumartesi günü döndüm.

Ben hafif seyahat etmeyi severim.  Normal olarak, böyle bir toplantıya küçük bir el valizi ile gider gelirdim.  Bu sefer, bir küçük bir büyük bavul aldım yanıma. Melburn’a giderken büyük bavul boş gitti.  Gelirken tıka basa dolu geldi.

Ne getirdim? Aşağıdakiler kendimiz için:
Dört kilo beyaz peynir (fabrika ambalajlı yarım kiloluk paketler halinde)
İki kilo Gemlik zeytini (aynı şekilde ambalajlı)
İki somun ekmek
İki paket siyah çay (Twinings English Breakfast)
Soğuk algınlığı ve allerji (hava kirliliğinden burnumun şıpır şıpır akmasını engellemek için)

Bunlar bavulu doldurmadı.  Geri kalanını, hediye ile doldurdum.  Ne hediyesi olduğunu aşağıda yazacağım.

Yukarıdaki listeden tahmin edeceğiniz gibi, bizim bulunduğumuz şehirde beyaz peynir bulamadık.  Bırak beyaz peyniri, herhangi bir peyniri bile bulmak zor, bazı lüks süpermarketlerde satılan kilosu 150-200 Yuene satılan ithal cedar ve gravyer peynirleri hariç.  Onları aldık tabii ama beyaz peynirin yeri başka oluyor.  Belki internetten alabiliriz dedim. Alibabaya baktım, bir sürü Türk firması beyaz peynir satıyor ama en küçük sipariş 20 tenekelik bir palet.  O kadar da aç değiliz peynire.  Bekleriz Avustralya'ya dönene dek.

Aynı izlenimler zeytin için de geçerli.  Yine bazı süpermarketlerde siyah zeytin bulunuyor ama kokteyl zeytini gibi tuzsuz ve tatsız.

Ekmek de oyle.  Bir somun ekmek bulamadik daha.  "Ekmek" çok ama bulduğumuz ekmeklerin hepsi şekerli ve yumuşak sünger gibiydi.

Tek istisna, geçen hafta, mahalle içinde bulduğumuz ufak bir tezgahta saç üzerinde taze taze yapılıp satılan ekmekler.  Çinliler “Saobing” diyorlar. Mayasız undan yapılıyor ve özellikle tazeyken tadı harika.  Bulduğumuz saobing fırını, bize biraz uzak, yirmi dakikalık yürüyüş mesafesi.  Ona rağmen sık sık gidip alıyoruz. Tanesi 5 Jiao yani aşağı yukarı 20 kuruş Türk parası ile  (1 Yuen = 10 Jiao; 1 Jiao = 10 Fen).  Aslında bu “saobing” denilen ekmeği bulduğumuz için Melburn’dan ekmek getirmeye gerek yoktu ama gitmişken iki somun da ekmek aldım, bulunsun diye.

Saobing fırını

Fırın caddeden bir kapı  ile girilen ufak bir çarşı içinde.  Çarşı karman çorman bir yer.  Hani o filmlerde gördüğümüz Çin çarşılarını andırıyor.  Tezgahlarda acaip görünüşlü etler var.  Etlerin üzerine sinekler konup kalkıyor habire.  Tezgahın başındaki insanlar taburelerinden kalkmadan ellerinde bir havlu sallayarak sinekleri korkutmaya çalışıyor ama o kadar uyuşuk sallıyorlar ki havluyu, sinekler aldırış etmiyor.

Biraz ileride, bir havuzun içinde balıklar var.  Balıkların çoğu canlı ama arada ters dönmüş hareketsiz yüzenler de var.  Bu ölü balıkları hala suyun içinde tuttuklarına göre, onların da bir alıcısı var demek ki diyoruz.  İnşallah lokantalarda yediklerimiz böyle değildir diye düşünüyor insan. Başka tezgahlarda domates, salatalık, biber, soğan, bok chai (bu sonuncusuna “Chinese Spinach” diyorlar ama daha çok yaprakları düz marulu andırıyor).  Domates, salatalık ve biber almayı da ihmal etmiyoruz saobing almaya gitmişken.

Dün sabah, saobing, domates, salatalık, taze yeşil biber, yumurta, beyaz peynir, zeytin, siyah çay, güzel bir kahbaltı yaptık Meliz’le.

Çay

Çin’de tabiii envai çeşit “çay” var: yeşil çay, çiçek çayı, meyve çayı, vb.  Yine şöyle güzel bir Seylan çayı bulamadık Luoyang’da.  Başka büyük şehirlerde vardie mutlaka ama burası Çin’in köyü o açılardan.

Hediyeler
Hediyelerin bir kısmı, beraber çalıştığımız çocuklar içindi.  Herbirine bir blok Dairy Milk çukulata, bir paket te Makadamya fındığı getirdim, Avustralya’dan bir ufak hediye olarak.  Onun dışında, Melburn’dan 4 paket süt tozu aldım. Burda tanıdığımız bir aile var, onlara vermek için.  Süt tozu Çin’e gelirken getirilecek en makbul hediye.  Herhalde duymuşsunuzdur, 2008 senesinde, altı bebek öldü, on binlercesi de böbrek hastalığına tutuldu.  Sebep süt tozunun içine protein miktarı fazla gözüksün diye imalatçı firmanın kattığı melamın.  Ondan beri, kimse Çin’deki süt tozuna güvenmiyor.  Bu yüzden, eğer Çin’e gidiyorsanız yakında, tanıdığınız ailelere en iyi hediye bir kaç paket süt tozu.  Makbule geçecektir.